Νέες υπηρεσίες στα ΚΛΣ εν μέσω… κρίσης

Τα σύγχρονα Κέντρα Λήψης Σήματος προκειμένου να καταφέρουν να έχουν μια δυναμική εξέλιξη σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον, με δεδομένο και τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες, οφείλουν να αναπτύξουν μια νέα γενιά υπηρεσιών διεκδικώντας ένα νέο ρόλο..

Για αρκετά χρόνια ένα Κέντρο Λήψης Σημάτων Συναγερμού (ΚΛΣ) διαδραμάτιζε ένα ρόλο συμπληρωματικό άλλων παρεχόμενων υπηρεσιών ασφάλειας και ο ρόλος του ήταν υποβαθμισμένος σε σχέση με άλλες υπηρεσίες που παρείχε η επιχείρηση στον πελάτη, όπως η εγκατάσταση ενός συστήματος συναγερμού, ή η φύλαξη χώρων και η περιπολία. Η απόφαση μιας επιχείρησης για τη δημιουργία ενός ΚΛΣ ήταν απόρροια ενός συνεχώς αυξανόμενου πελατολόγιου στα συστήματα συναγερμού και η ανάγκη να διατηρηθεί το πελατολόγιο χωρίς διαρροές στον ανταγωνισμό. Αρχικά λοιπόν, ένα ΚΛΣ είχε επιφορτιστεί με τη λήψη σημάτων συναγερμού και τη διαχείρισή τους – σε επίπεδο ενημέρωσης – των πελατών και την αποστολή άμεσης επέμβασης όπου κρινόταν αναγκαίο.
Η αλματώδης εξέλιξη της τεχνολογίας (internet) και ο αυξανόμενος ανταγωνισμός οδήγησαν ωστόσο τις επιχειρήσεις και σε άλλα πεδία εφαρμογών, όπως την ενσωμάτωση λήψης εικόνας. Τα ΚΛΣ μπορούν πλέον να προσφέρουν την επιπλέον υπηρεσία «εικονικής φύλαξης ή περιπολίας», εννοώντας με τον όρο αυτό τη δυνατότητα παρακολούθησης χώρων μέσα από λήψη εικόνας video.
Η παρατεταμένη οικονομική κρίση με τις οδυνηρές επιπτώσεις και στην ηθική της κοινωνίας μας, δείχνουν καθαρά ότι οδηγούμαστε σε μια εποχή όπου ένα ΚΛΣ δεν θα είναι απλά ένα συμπληρωματικό προϊόν της επιχείρησης. Για όσους προνοήσουν, ένα ΚΛΣ θα μπορεί να αποτελεί το βασικό προϊόν και να είναι το κεντρικό εργαλείο, ο μοχλός που θα ανεβάσει και θα στηρίξει μια νέα γενιά υπηρεσιών, σύμφωνα με τις επιταγές της σημερινής κοινωνίας.

Ποια είναι όμως τα προϊόντα εκείνα και οι υπηρεσίες που μπορούν και πρέπει να προσφέρουν πλέον τα ΚΛΣ;

  1. ΛΗΨΗ ΣΗΜΑΤΩΝ ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΥ από ΟΛΕΣ τις ΥΠΑΡΧΟΥΣΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ
    Η λήψη σημάτων συναγερμού η οποία είναι και η βασική ασφαλώς λειτουργία του ΚΛΣ, απαιτεί σύγχρονο εξοπλισμό (hardware & software) που να του επιτρέπει τη λήψη σημάτων από όλες τις υπάρχουσες τεχνολογίες (PSTN, GSM, GPRS, TCP/IP/RF).
  2. EIKΟΝΙΚΗ ΠΕΡΙΠΟΛΙΑ, μέσω λήψης εικόνας
    Με τη χρήση κατάλληλου εξοπλισμού (hardware & software) είναι εφικτή η παρακολούθηση χώρων είτε με ανίχνευση κίνησης από τις ίδιες τις κάμερες (εξελιγμένα
    συστήματα video analytics) είτε με συνδυασμό συναγερμού είτε με περιοδική εναλλαγή εικόνων του χώρου παρακολούθησης.
  3. ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΣΤΟΛΟΥ ΟΧΗΜΑΤΩΝ
    Με τη χρήση συστημάτων εντοπισμού οχημάτων, το ΚΛΣ μπορεί να παρέχει σύνθετες υπηρεσίες προς τους πελάτες τους που διαθέτουν στόλο οχημάτων. Έτσι μπορεί να παρακολουθεί μια χρηματαποστολή αλλά και τη διακίνηση προϊόντων ή την πορεία ΙΧ αυτοκινήτων. Πιθανή αλλαγή πορείας ή ταχύτητας αυτοκινήτων, παρατεταμένη στάση, εντοπισμό οχήματος από κλοπή ακόμα και ενεργοποίηση πλήκτρων βοήθειας ή πανικού.
  4. ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ & ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ πραγματικής ΠΕΡΙΠΟΛΙΑΣ με πεζή περίπολο ή περιπολικό.
    Παρέχεται πλέον η δυνατότητα να παρακολουθούμε – σε πραγματικό χρόνο – την περιπολία ενός φύλακα ή ενός περιπολικού, λαμβάνοντας το στίγμα του σε τακτά χρονικά διαστήματα. Τα σημεία ελέγχου εντοπίζονται είτε από το στίγμα του GPS είτε από την ανάγνωση των RF TAGS, όπου αυτά είναι τοποθετημένα. Με το κατάλληλο λογισμικό η παρακολούθηση γίνεται αυτόματα από το Κέντρο και το ΚΛΣ επεμβαίνει μόνο εφόσον υπάρχουν διαφοροποιήσεις/αποκλίσεις της προδιαγεγραμμένης πορείας. Η «προδιαγεγραμμένη πορεία» δεν αφορά μόνο στον έλεγχο των οχημάτων ή του προσωπικού της εταιρείας παροχής ασφάλειας, αλλά και στην παρακολούθηση των φυλάκων του πελάτη μας. Το ΚΛΣ μπορεί να στείλει αναλυτικές αναφορές της κίνησης των φυλάκων ή του περιπολικού, με σαφείς και απολύτως αξιόπιστες αναλύσεις.
    Πρόσθετα η περιπολία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για απλή καταγραφή συμβάντων, όπως έλλειψη πυροσβεστήρα, παραβιασμένη πόρτα κ.ο.κ. και στη συνέχεια να επιβεβαιωθεί η αποκατάστασή τους.
  5. ΒΟΗΘΕΙΑ στο ΣΠΙΤΙ
    Η παρακολούθηση μοναχικών ατόμων ή ατόμων που χρήζουν βοήθειας (ηλικιωμένοι, άτομα με κινητικά προβλήματα, μικρά παιδιά) αποτελεί μια σημαντική υπηρεσία ενός ΚΛΣ, η οποία μάλιστα μπορεί να προσφερθεί χωρίς την ανάγκη εγκατάστασης ενός συστήματος συναγερμού. Η τοποθέτηση μιας τηλεφωνικής συσκευής με δυνατότητα ανοικτής ακρόασης και συνομιλίας με τη χρήση ενός μικρού φορητού χειριστηρίου (μπουτόν) μπορεί να σώσει ζωές και να προσφέρει έναν εναλλακτικό οικονομικότερο τρόπο προστασίας του πελάτη.
    Η συγκεκριμένη υπηρεσία – η οποία στο εξωτερικό είναι πολύ διαδεδομένη – λειτουργεί ταυτόχρονα και ως πόλος έλξης νέων πελατών με μικρό τίμημα και μελλοντική πιθανότητα πρόσθετων παρεχόμενων υπηρεσιών ασφαλείας.
  6. ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΑΤΟΜΩΝ με συσκευές ΕΝΤΟΠΙΣΜΟΥ ΘΕΣΗΣ
    Μια υπηρεσία πολύ χρήσιμη σε άτομα με προβλήματα μνήμης (γεροντική άνοια, Alzheimer). Τοποθετώντας επάνω τους μια συσκευή GPS/GSM – τύπου ρολογιού ή μπρελόκ- μπορούν να εντοπισθούν άμεσα. Η χρήση δε των κινητών – smart phones – μας επιτρέπει την επέκταση της υπηρεσίας και σε άλλες εφαρμογές.
  7. ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΩΝ για Τεχνικές βλάβες & Εγκλωβισμό
    Με τη σωστή παγίδευση των συστημάτων αυτοδιάγνωσης και εντοπισμού βλαβών που διαθέτουν οι ανελκυστήρες, δίνεται στο ΚΛΣ η δυνατότητα να λαμβάνει ΑΥΤΟΜΑΤΑ τις εμφανιζόμενες βλάβες, πριν καν να γίνουν αντιληπτές από τους πελάτες. Το ΚΛΣ μπορεί να στέλνει – αυτόματα – στους εγκαταστάτες ανελκυστήρων αναφορά προβλημάτων ή να αναλαμβάνει την αποκατάσταση των βλαβών. Σε περιπτώσεις εγκλωβισμού ατόμων μπορεί να αποστείλει άμεσα βοήθεια.
  8. ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΠΑΡΑΓΟΜΕΝΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΩΝ ΠΑΡΚΩΝ
    Τα τελευταία χρόνια η λήψη σημάτων συναγερμού και εικόνας από φωτοβολταικά πάρκα είναι αρκετά διαδεδομένη. Αυτού του είδους οι εγκαταστάσεις διαθέτουν συστήματα GPRS για αποστολή δεδομένων. Με την προσθήκη κατάλληλων συσκευών δίνεται η δυνατότητα να αποστέλλονται στο ΚΛΣ ακόμα και στοιχεία παραγόμενης ενέργειας και μετρήσεις άμεσης ακτινοβολίας.

Έτσι, το ΚΛΣ μπορεί να παρέχει στους πελάτες του άμεση ενημέρωση παραγόμενης ενέργειας και μέτρηση άμεσης ακτινοβολίας για την εκτίμηση της απόδοσης των φωτοβολταϊκών και τις ενέργειες που πρέπει να ακολουθηθούν (π.χ. καθαρισμός των panels). Το σύστημα θα είναι αδιάβλητο εφόσον κάθε πελάτης θα μπαίνει με δικό του κωδικό σε ιστοσελίδα του ΚΛΣ, ειδικά διαμορφωμένη γι’ αυτόν το σκοπό.
Η αλήθεια είναι ότι οι υπηρεσίες που μπορεί να προσφέρει σήμερα ένα ΚΛΣ περιορίζονται μόνο από τη φαντασία μας, γι’ αυτό και δεν γίνεται να αναφερθούν όλες σε ένα άρθρο. Εμείς θα θέλαμε μόνο να επισημάνουμε ότι η υλοποίησή τους απαιτεί σωστή οργάνωση του ΚΛΣ, συνεχή εκπαίδευση του προσωπικού του και ασφαλώς το κατάλληλο λογισμικό που θα μπορέσει να αυτοματοποιήσει τις εργασίες, να ενοποιήσει τις διαδικασίες και να ενσωματώσει τις νέες τεχνολογίες, δίνοντας στην επιχείρηση τη δυνατότητα να εκμεταλλευτεί όλες τις ευκαιρίες που θα της δοθούν ώστε να ισχυροποιήσει την παρουσία της και να αυξήσει το πελατολόγιό της.

Γεώργιος Σταυριανός
Φυσικός-Αναλυτής Συστημάτων
Γεν. Διευθυντής ORBIT SYSTEMS